Vroege werken
|
Dantes Openbaring

De eerste druk van dit boek droeg de titel "Nella fiamma d'amor", "In de vuurvlam van Liefde.." Dantes grote werk de Divina Commedia" beschrijft een reis door de geestelijke rijken van het hiernamaals. Van de diepste hellewereld tot de hoogste hemeltoppen stijgt de dichter op, om aan de mensheid de weg tot een christelijk-spiritueel leven op aarde te wijzen. Zijn appèl is niet verouderd! De schrijver van "Dantes Openbaring" toont aan dat Dantes visioen van een concrete spiritualiteit getuigt, en dat zijn weg een weg is van loutering en inwijding. De meest verrassende aspecten worden belicht, raadsels in de tekst zeer aannemelijk geduid en de lezer wordt actief betrokken in dit grootse, zeven eeuwen oude, maar volstrekt actuele werk. De derde druk is uitgegeven met een dertigtal prachtige pastelillustraties van Juke Hudig.
De Vrije scholen - Beginselen en methode

Beschrijving van de basis beginselen en methode van de Vrije scholen.
Wat is Anthroposofie
Wanneer verruiming van het bewustzijn, ontwikkeling van geestelijke kennis en inzicht alleen maar subjectieve betekenis hadden, zou men er zich niet druk over hoeven maken. Anthroposofie studeren is meebouwen aan een zich veranderende wereld. De wijdste betrokkenheid van de mens, de eerste en voornaamste, is zijn relatie tot de geestelijke wereld. Met geestelijke wereld wordt geen nevelachtige abstractie bedoeld, maar een wereld van concrete geestelijke wezens.
In vraag en antwoord komen de belangrijkste thema's uit de anthroposofie aan de orde.
In vraag en antwoord komen de belangrijkste thema's uit de anthroposofie aan de orde.
Karma en reïncarnatie

Eén behandeling van de karma-gedachte, die niet alleen het verstandelijke begrip, maar ook het gevoel en de wil aanspreekt.
'Zolang men reïncarnatie en karma alleen in de gedachten verwerkt, bestaat de neiging om naar het verleden te kijken, naar vorige incarnaties... Zodra men reïncarnatie en karma in de wil opneemt (men kan het gedachteproces natuurlijk niet overslaan) richt men zich naar de toekomst. Men leert het ""oude"" karma aanvaarden als de wijze schikking van de ""wijzere-in-ons""en men gaat bewust het nieuwe karma vormen...'
Uit de inhoud: Reïncarnatie en karma in oost en west - De mens tussen dood en nieuwe geboorte - Reïncarnatie en christendom - Vrijheid en lotsbeschikking - Voorbeelden en karmische samenhangen - De historie in het licht van het karma - Karma-scholing.
'Zolang men reïncarnatie en karma alleen in de gedachten verwerkt, bestaat de neiging om naar het verleden te kijken, naar vorige incarnaties... Zodra men reïncarnatie en karma in de wil opneemt (men kan het gedachteproces natuurlijk niet overslaan) richt men zich naar de toekomst. Men leert het ""oude"" karma aanvaarden als de wijze schikking van de ""wijzere-in-ons""en men gaat bewust het nieuwe karma vormen...'
Uit de inhoud: Reïncarnatie en karma in oost en west - De mens tussen dood en nieuwe geboorte - Reïncarnatie en christendom - Vrijheid en lotsbeschikking - Voorbeelden en karmische samenhangen - De historie in het licht van het karma - Karma-scholing.
Meer dan een spel van de verbeelding

Geestelijke realiteiten in het werk van Shakespeare
De toneelstukken van William Shakespeare oefenen een onverminderde aantrekkingskracht uit. Elke generatie acteurs, regisseurs en toneelliefhebbers ontdekt de grote meester opnieuw en maakt zich zijn werk eigen. Kennelijk heeft het werk van Shakespeare zoveel kanten, dat elke tijd er zijn eigen toegang kan vinden. Niet alleen in het theater, maar ook in de studeerkamers der literatuurwetenschappers is Shakespeare een onuitputtelijk onderwerp. En toch blijft vrijwel elk geleerd commentaar op Shakespeare's drama's op de één of andere manier onbevredigend. Dit heeft te maken met het feit dat deze drama's zich in wezen aan een strikt intellectuele benadering onttrekken. Het ""realisme"" van Shakespeare is eerder verwant aan de wereld van de droom dan aan ons alledaagse bewustzijn. De verbinding van een felgekleurde, dynamische droomwereld met de menselijke realiteit is karakteristiek voor het werk van Shakespeare.
In dit boek gaat Veltman uit van dit dubbele karakter van Shakespeare's toneelwerk. Aan de hand van zeven toneelstukken wijst hij op de spirituele werkelijkheid die in Shakespeare's beeldenwereld verborgen ligt. Behandeld worden: De koopman van Venetië, Een midzomernachtdroom, Macbeth, Hamlet, Elk wat wils, Een winteravondsprookje en De storm.
De toneelstukken van William Shakespeare oefenen een onverminderde aantrekkingskracht uit. Elke generatie acteurs, regisseurs en toneelliefhebbers ontdekt de grote meester opnieuw en maakt zich zijn werk eigen. Kennelijk heeft het werk van Shakespeare zoveel kanten, dat elke tijd er zijn eigen toegang kan vinden. Niet alleen in het theater, maar ook in de studeerkamers der literatuurwetenschappers is Shakespeare een onuitputtelijk onderwerp. En toch blijft vrijwel elk geleerd commentaar op Shakespeare's drama's op de één of andere manier onbevredigend. Dit heeft te maken met het feit dat deze drama's zich in wezen aan een strikt intellectuele benadering onttrekken. Het ""realisme"" van Shakespeare is eerder verwant aan de wereld van de droom dan aan ons alledaagse bewustzijn. De verbinding van een felgekleurde, dynamische droomwereld met de menselijke realiteit is karakteristiek voor het werk van Shakespeare.
In dit boek gaat Veltman uit van dit dubbele karakter van Shakespeare's toneelwerk. Aan de hand van zeven toneelstukken wijst hij op de spirituele werkelijkheid die in Shakespeare's beeldenwereld verborgen ligt. Behandeld worden: De koopman van Venetië, Een midzomernachtdroom, Macbeth, Hamlet, Elk wat wils, Een winteravondsprookje en De storm.
De levende school
(Samen met B. Lievegoed, R.S.H. Mees en J. Moens)
Ouders, leraren en besturen rond het kind in de Vrije scholen.
Bij een "Landdag" in Driebergen in het voorjaar van 1979 vond een ontmoeting plaats van honderden ouders, leraren en bestuurders van Vrije Scholen in Nederland. de bijeenkomst werd een manifestatie van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de schoolbeweging als geheel, en in het bijzonder voor het schoolgaande kind. In dit boekje zijn de volledige teksten afgedrukt van voordrachten die op de Landdag gehouden werden.
De voordracht van W.F. Veltman werd in twee afleveringen van het blad ‘Vrije Opvoedkunst’ (jaargang 2009) herdrukt.
Ouders, leraren en besturen rond het kind in de Vrije scholen.
Bij een "Landdag" in Driebergen in het voorjaar van 1979 vond een ontmoeting plaats van honderden ouders, leraren en bestuurders van Vrije Scholen in Nederland. de bijeenkomst werd een manifestatie van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de schoolbeweging als geheel, en in het bijzonder voor het schoolgaande kind. In dit boekje zijn de volledige teksten afgedrukt van voordrachten die op de Landdag gehouden werden.
De voordracht van W.F. Veltman werd in twee afleveringen van het blad ‘Vrije Opvoedkunst’ (jaargang 2009) herdrukt.
Rudolf Steiner, een biografieRudolf Steiner, de grondlegger van de anthroposofie, was zonder twijfel een van de opvallendste, maar ook meest verguisde persoonlijkheden van de 20e eeuw. In dit boek volgt W.F.Veltman de ontwikkelingen van de grote pedagoog en filosoof van zijn vroegste kinderjaren tot aan zijn dood in 1925.Hij slaagt erin deze intrigerende mens, die zelf altijd zeer terughoudend was waar het zijn persoonlijke leven betrof, in zijn veelzijdigheid zichtbaar te maken. We zien Rudolf Steiner voor ons in heel verschillende milieus: als kind in een heel eenvoudige omgeving; als student in zijn contacten met grote persoonlijkheden, maar ook deelnemend aan het literaire en studentenleven van zijn tijd; later in zijn ontwikkeling van filosoof en erkend Goethe-kenner tot occultist en geestelijk leraar. Veltman beschrijft op uiterst betrokken wijze de geleidelijke openbaring van wat Steiner als zijn eigenlijke taak beschouwde: de ontwikkeling van een spiritueel wereldbeeld in een door het materialisme verharde en getekende 20e eeuw. De auteur maakt van zijn bewondering voor Rudolf Steiner geen geheim. Juist hierdoor is dit boek, dat stoelt op zorgvuldig verzameld feitenmateriaal, geworden tot een indringend document, dat geen enkele lezer onbewogen zal laten. De illustraties omlijsten en ondersteunen deze biografie.
|
|
Chartres (2e druk)

Het bijzondere van dit boek is, dat het de vraag stelt naar de geestelijk fundamenten van de beroemde kathedraal. Wat leefde in de 11e en 12e eeuw? Welk wijsheid kwam hier tot bloei, als een herinnering aan oude mysterie-wijsheid?
De auteur slaagt erin, een intrigerend beeld op te roepen van “het geheim van Chartres”, daarbij achtergronden belichtend die maar al te vaak in het duister worden gelaten.
Daarnaast bevat het boek een ‘rondleiding’ door de kathedraal, waarbij het voor de geïnteresseerde bezoeker een praktische reisgids wordt.
De auteur slaagt erin, een intrigerend beeld op te roepen van “het geheim van Chartres”, daarbij achtergronden belichtend die maar al te vaak in het duister worden gelaten.
Daarnaast bevat het boek een ‘rondleiding’ door de kathedraal, waarbij het voor de geïnteresseerde bezoeker een praktische reisgids wordt.
Goethe en Europa

Een bezinning op de huidige wereldsituatie
Is het 150 jaar (inmiddels meer dan 170 jaar) na Goethes dood nog de moeite waard, zich met leven en werk van de beroemde dichter-filosoof bezig te houden? Dit boek geeft op deze vraag een duidelijk positief antwoord: Goethe is voor deze tijd niet alleen nog steeds een fascinerende persoonlijkheid, maar ook een bron van inspiratie. Een herontdekking van Goethes geniale natuurwetenschappelijke werk en van de intenties die daaraan ten grondslag liggen, kan de Europese cultuur de zo noodzakelijke nieuwe impulsen geven.
Dat Europa nieuwe impulsen en een gevoel voor eigenwaarde dringend nodig heeft, toont de huidige wereldsituatie maar al te duidelijk. Veltman wijst erop dat vernieuwingen uit moeten gaan van het cultirele leven in al zijn facetten. De rol die Goethe daarin kan spelen is al door Rudolf Steiners aanwijzingen naar voren gebracht. Uitgaande van Steiners aanwijzingen gaat Veltman op zoek naar de actualiteit van Goethes werk, en werpt hij een nieuw en verrassend licht op diens veelzijdige persoonlijkheid.
Is het 150 jaar (inmiddels meer dan 170 jaar) na Goethes dood nog de moeite waard, zich met leven en werk van de beroemde dichter-filosoof bezig te houden? Dit boek geeft op deze vraag een duidelijk positief antwoord: Goethe is voor deze tijd niet alleen nog steeds een fascinerende persoonlijkheid, maar ook een bron van inspiratie. Een herontdekking van Goethes geniale natuurwetenschappelijke werk en van de intenties die daaraan ten grondslag liggen, kan de Europese cultuur de zo noodzakelijke nieuwe impulsen geven.
Dat Europa nieuwe impulsen en een gevoel voor eigenwaarde dringend nodig heeft, toont de huidige wereldsituatie maar al te duidelijk. Veltman wijst erop dat vernieuwingen uit moeten gaan van het cultirele leven in al zijn facetten. De rol die Goethe daarin kan spelen is al door Rudolf Steiners aanwijzingen naar voren gebracht. Uitgaande van Steiners aanwijzingen gaat Veltman op zoek naar de actualiteit van Goethes werk, en werpt hij een nieuw en verrassend licht op diens veelzijdige persoonlijkheid.
Zangers en Ketters

Dit boek behandelt één van de merkwaardigste beschavingsperioden die de historie kent: het tijdperk van de Provençaalse ketters en troubadours.
De bloeitijd van de Zuidfranse cultuur ligt in de twaalfde en dertiende eeuw. Aan de hoven van de vorsten bloeit het muzikale leven. De troubadours bezingen de liefde voor de hoofse dame. Tegelijkertijd grijpt de beweging van de Catharen geweldig om zich heen, zozeer dat de kerk van Rome en Noordfranse vorsten zich tenslotte genoodzaakt zien tot een bloedig ingrijpen. Door de kruistocht tegen de ketters en het hardhandig optreden van de inquisitie komt er een eind aan deze cultuur, waarvoor nu, na zeven eeuwen, een hernieuwde belangstelling valt waar te nemen.
W.F. Veltman beschrijft de cultuur van ‘zangers en ketters’ als een uiting van een eeuwenoude stroming. Hij legt verbanden met het Manicheïsme en het Graalchristendom.
De auteur verwierf bekendheid o.m. door publicaties over anthroposofie, Vrije School-pedagogie en cultuurgeschiedenis. Met name kunnen genoemd worden zijn recente boek over Chartres en de opzienbarende biografie van Rudolf Steiner.
"Sänger und Ketzer" Vertaald naar het Duits door Eva Julius
De bloeitijd van de Zuidfranse cultuur ligt in de twaalfde en dertiende eeuw. Aan de hoven van de vorsten bloeit het muzikale leven. De troubadours bezingen de liefde voor de hoofse dame. Tegelijkertijd grijpt de beweging van de Catharen geweldig om zich heen, zozeer dat de kerk van Rome en Noordfranse vorsten zich tenslotte genoodzaakt zien tot een bloedig ingrijpen. Door de kruistocht tegen de ketters en het hardhandig optreden van de inquisitie komt er een eind aan deze cultuur, waarvoor nu, na zeven eeuwen, een hernieuwde belangstelling valt waar te nemen.
W.F. Veltman beschrijft de cultuur van ‘zangers en ketters’ als een uiting van een eeuwenoude stroming. Hij legt verbanden met het Manicheïsme en het Graalchristendom.
De auteur verwierf bekendheid o.m. door publicaties over anthroposofie, Vrije School-pedagogie en cultuurgeschiedenis. Met name kunnen genoemd worden zijn recente boek over Chartres en de opzienbarende biografie van Rudolf Steiner.
"Sänger und Ketzer" Vertaald naar het Duits door Eva Julius
Spirituele impulsen in het avondland

Deze bundel bevat vier essays die door een gemeenschappelijk thema zijn verbonden, namelijk de overgang van de Middeleeuwen naar de Nieuwe Tijd als een ontwikkelingsstap in de bewustzijnsgeschiedenis van de mensheid. Het eerste hoofdstuk is de letterlijke tekst van een lezing over 'mariale devotie' voor de Onze Lieve Vrouwe Broederschap te Den Bosch. Het tweede essay behandelt de markante verschillen tussen het werk van Dante en Shakespeare. Beschouwingen over de grote figuur van Blaise Pascal en over "Muziek- en Natuurwetenschap" vormen het slotgedeelte van dit uiterst boeiende kleine geschrift.