From ‘Free Art of Education’ Dutch journal for education
W.F. Veltman
W.F. Veltman
"Waarom dompelde Johannes de Doper de duizenden mensen die tot hem kwamen, onder in het water van de rivier de Jordaan? Was deze handeling slechts een besprenkeling met water op het hoofd als symbolisch gebaar van reiniging? Geenszins! Deze mensen werden door hem werkelijk geheel onder water gehouden gedurende enige tijd. Wat gebeurde er dan? Deze mensen hadden dan een kortstondige BDE, een bijna-doodervaring. Johannes wist exact, hoe lang hij deze handeling moest volhouden om het gewenste effect te bereiken. Diegenen die dit mochten ondervinden, maakten een zeer aangrijpende ervaring door. Zij verandereden erdoor, ten minste als zij de vrucht van de onderdompeling wisten te duiden. Zij hadden hun levenstableau, het panorama van hun aardse leven tot dan toe, door het sterfproces aanschouwd en wisten, dat er een gemis, een ontbering in hun leven was. Na de doop waren zij dan open voor de vlammende woorden welke de Doper sprak: ‘metanoeite’, verandert uwen zin!
Het leven op aarde in deze tijd is moeilijk. Niet alleen door de economische crisis, die een zeer groot aantal mensen heel hard treft, maar veeleer door een totale crisis van de mensheid; je zou ook kunnen zeggen: van het mens-zijn. .... "
Dit is de eerste paragraaf van het artikel van W.F. Veltman. Voor het gehele artikel kunt u de pdf downloaden.
na_dit_leven.pdf |